Day: Październik 22, 2020

Amarantus ekspandowany – siła zbóż w chrupiących kuleczkach

Pochodzący z Ameryki Południowej, szarłat wyniosły, to pradawne zboże, które było uprawiane już kilka tysięcy lat przed naszą erą. Obecnie – znany jako amarantus – docenia coraz więcej ludzi na całym świecie. Jego wartość odżywcza jest bardzo bogatka, w dodatku nie zawiera glutenu. Smaczniejszą wersją amarantusa jest popping. Czym się różni od zwykłych nasion?

Metoda puffingu – popcorn z amarantusa?

Amarantus eksapndowany jest coraz śmielej wykorzystywany w kuchni, jego smak jest bowiem delikatny (w porównaniu do specyficznego aromatu surowych ziaren), a chrupkość dodatkowo wpływa na przyjemność podczas jedzenia. Zboże to, jest spożywane w tej formie zazwyczaj jako dodatek do jogurtu, posypka w sałatkach czy składnik porannej owsianki lub jaglanki. Jego zastosowanie jest jednak o wiele szersze, choćby w postaci dodatku do wypieków czy zdrowej panierki. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby go spożywać też wprost z opakowania albo jedynie z dodatkiem miodu. Wszystko zależy od wyobraźni. A jak powstają ekspandowane ziarna? Każdy doskonale zna popcorn. A amarantus ekspanowany powstaje w dokładnie ten sam sposób – metodą puffingu. W dużym uproszczeniu – ziarna pod wpływem gorącej pary wodnej i wysokiego ciśnienia, zmieniają swoją strukturę. Objętość ziarna zwiększa się, a warstwa która je okrywa, rozrywa się. Dzięki temu otrzymujemy napowietrzone, miękkie i chrupiące ziarno. Oczywiście istnieje kilka metod ekspanodowania, różniących się od siebie stosowanymi mechanizmami.

Zero glutenu, dużo białka i żelaza

Osoby, które spożywają amarantus ze względu na jego walory zdrowotne, z pewnością zastanawiają się czy popping jest tak samo wartościowy, co ziarna. W efekcie ekspandowania, amarantus zmienia swoją wartość odżywczą, ale tylko nieznacznie. Nadal jest to świetne źródło wysoko przyswajalnego białka, a przy tym jest niskokaloryczny i syty – jest zalecany osobom dbającym o szczupłą sylwetkę. Dla wegetarian i wegan – obok warzyw strączkowym – to świetny zamiennik mięsa. Co jeszcze kryje się w tych chrupiących kuleczkach?

  • magnez, który pomoże osobom przemęczonym
  • żelazo – odpowiada za prawidłową produkcję czerwonych krwinek
  • witamina B6, dbająca o zdrowe serce i układ krwionośny
  • wapń – mocne kości.

To także skarbnica błonnika, który oczyszcza nasze jelita i sprząta je niczym odkurzacz. Amarantus ekspandowany (https://www.bee.pl/9222-amarantus-ekspandowany) oraz inne produkty wytwarzane z tego zboża, jest często stosowany jako zamiennik tradycyjnych zbóż. Nie zawiera on glutenu, więc bez obaw mogą go spożywać osoby chore na celiakię lub, które z innych przyczyn nie spożywają glutenu. Popping jest też po prostu smaczny, dlatego warto włączyć go do codziennej diety.

Kolorów zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com